søndag den 12. juli 2015

Fields dagbog uge 7

If it's too loud, you're too old!

Så kom der for alvor lyd på i Fields. Vi har haft en travl uge med besøg fra QSC fra USA, Dcinex fra Belgien og ikke mindst Dolby fra England.

Sammen med Paul Brink fra QSC har vi gennemarbejdet opsætningen af Q-Sys lydsystemet i Fields, så der er tilføjet en masse funktionalitet, der gør det bedre egnet til biografbrug. Blandt andet har vi lagt opsætninger ind, som gør det lettere og mere præcist at lave indlining og vedligehold på lyden.

Vi har også med Pauls hjælp fået udvidet Q-Sys til at anvende den traditionelle Dolby-skala til at sætte lydniveau på forestillingerne. Det er for så vidt en anakronisme i den nye digitale biograftidsalder, men det er stadig standard i filmbranchen i forbindelse med post-produktion, og det gør det lettere at arbejde sammen med tonemestre og andre fra branchen, når vi skal køre deres film.

Bemærk at den normale Dolby-skala går til 10. Sådan har det altid været. Men i NFB Fields går skalaen til 11!

Dolby fader level 11. Den er god nok.

Torsdag fik vi selskab af Chris Quested fra Dolby som også lavede Dolby Atmos indliningen i Imperial i sin tid. Chris havde lagt sin kalender om, så han kunne deltage i Fields, hvilket vi er meget glade for.

I løbet af en lang dag torsdag fik vi alting til at spille, så sal 1 er klar til at tage pusten fra gæsterne, når vi kører film i Atmos fra næste måned.

I næste uge har vi fuld fokus (pun intended) på billedesiden, når alle Barco projektorerne bliver linet ind til perfektion. I samme forbindelse glæder vi os til at se MasterImage's nye Horizon 3D system på plads i sal 1, 2, 4 og 5. Horizon 3D er markedets mest lysstærke 3D-system, så vi er forberedte på kommende standarder for højere dynamik i billedet - også i 3D.

Når vi en sjælden gang i mellem har haft hovedet ude af salene, har vi kunne se, hvordan tingene virkelig går hurtigt nu. Der er kun en måned til gallaåbningen. Vi har travlt!

(Filmquiz: Der er en slet skjult reference til en film af Rob Reiner ovenfor. Hvilken?)

En af mikrofonerne til indlining af Dolby Atmos i sal.

Mikrofonerne på plads i salen. Dolby's eget AutoEQ danner grundlaget for equaliseringen af en Atmos-sal.

Multiplexer-kabelsalat.

Paul Brink (QSC), Chris Quested (Dolby) og Alexandre Bleus (Dcinex) opslugte af lyd. Eller rettere af den grafiske fremstilling af lyden på Chris' laptop.
Så er der Atmos! Det lykkedes os at spille en loftsplade ned med den fantastiske Atmos Unfold-trailer. De skal lige gennemgås en gang inden åbningen.  

Så kom kaffemaskinen. Nu mangler den bare at blive sat op til at lave latte.


Sukkerchok 1. De nye bland-selv-kanoner er klar.

Sukkerchok 2. Is til hvis det rent faktisk bliver sommer.

Sukkerchok 3. Taler vist for sig selv.

De nye borde til  foyeren.

Der er en stemning af filmstudie over foyeren. Ikke mindst med de lækre nye lamper.

Klar til opsætning. Der bliver blandt andet en 2x2 videovæg ved siden af concession.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar